Sunday, August 12, 2012

Kisah Kehidupan - Keseronokan Beribadah



Diceritakan pada zaman Nabi Muhammad saw, seorang sahabat yang baru sahaja berkahwin. beliau seorang yang sangat suka beribadah terutamanya solat malam dan pemuda ini sangat istikomah dalam setiap ibadatnya. Pada malam pertama perkahwinannya beliau meminta izin kepada isterinya untuk solat 2 rakaat. isteri nya memberi laluan kepada suaminya untuk melakukan ibadah tersebut. 

Pemuda tersebut memulakan solatnya dengan bertakbir dan setelah selesai sahaja solat kedegaran azan subuh telah masuk. Di perhatikan bahawa isterinya telah menunggu semalaman kerana taat nya si isteri tersebut. Pada malam kedua pemuda ini sekali lagi meminta izin kepada isterinya untuk solat 2 rakaat dan si isterinya membeikan laluan kepada suaminya. Sekali lagi pemuda ini telah solat dan selesai solatnya sebelum masuknya waktu subuh. 

Pada malam ketiga si suami ini sekali lagi meminta izin kepada isterinya dan isterinya memberi keizinan dengan penuh rasa kedukaan. Ke esokkan harinya si isteri telah megadukan masalahnya kepada Nabi Muhammad saw dan nabi telah memangil sahabatnya ini untuk menerangkan apa yang terjadi. Pemuda ini memberitahu bahawa setiap kali dia ingin memninta izin kepada isterinya dia berasa sangat bersalah tetapi setelah dia memulakan solatnya dia berasa sangat seronok. Dia sedar isterinya sangat cantik tetapi sewaktu dia melakukan solat dia melihat ramai bidadari yang cantik-cantik dan dia dapat merasai pelbagai kemanisan di dalam solat yang dia lakukan menyebabkan dia seronok dalam beribadah kepada Allah swt. pemuda ini menegaskan bahawa dia hanya mahu istikomah didalam setiap ibadah yang dia lakukan.

Setelah mendegar semua penjelasan pemuda tadi, Nabi Muhammad saw menyuruh pemuda ini memberi nafkah kepada isterinya dengan membahagikan masanya. 

Kisah Pengajaran - Malam Lailatul Qadar


Sejarah malam Lailatul Qadar

Nabi Muhammad saw telah mengadu kepada Allah swt akan umur umatnya yang pendek dan semestinya umur yang pendek ini tidak dapat menandigi amalan umat-umat terdahulu. umur umat terdahulu panajang dan ada kala nya melebihi 1000 tahun manakala umat Nabi Muhammad saw hanya sekitar 60 hingga 70 tahun sahaja. dengan kasih sayang Allah swt, Allah swt telah mengurniakan satu malam kepada umat Nabi Muhammad saw yang menyamai dengan 1000 bulan. Malam ini dikenali sebagai malam Lailatul Qadar yang hanya terjadi diantara 10 malam terakhir bulan ramadhan. Nabi juga telah memberitakan bahawa ia terjada pada malam ganjil iaitu sama ada pada malam 21, 23,25,27 atau 29 ramadhan. 

Peristiwa malam Lailatul Qadar ini berkaitan dengan seorang lelaki dari bani israil yang berjihad ke jalan Allah swt selama seribu bulan atau 83 tahun. Lelaki itu bernama Syam'um yang berperang dengan musuh selama 1000 bulan dan menyebabkan orang kafir pada ketika itu gerun kepadanya. orang kafir mengunakan pelbagai strategi untuk megalahkannya termasuk bersubahat dengan isteri nya.

Orang kafir telah menawarkan sebuah bejana yang dipenuhi dengan emas seandainya si isteri lelaki ini berjaya mengikat suaminya. Si isteri ini mengikat suaminya dengan tali dan berjaya dilakukan. sebaik sahaja suaminya nbangun dari tidur dan mengerakkan tubuhnya maka semua tali yang mengikatnya terputus dengan mudah. bertanyalah lelaki ini kepada isteri nya akan megapa dia berbuat begitu. Si isteri ini menjawab bahawa dia sengaja mahu menguji kekuatan suaminya. 

Si isteri ini melapurkan apa yang terjadi kepada orang-orang kafir ini lalu si isteri ini diberi raitai besi untuk mengikat suaminya. perkara yang sama dibuat oleh isteri lelaki ini dan sebaik sahaja lelaki ini terjaga dari tudir dan mengerakkan badan nya rantai besi yang mengikat badannya terputus dengan mudah. dan sekali lagi si isteri ini melapurkan kepada rang-orang kafir ini.

semasa didalam perbincangan mereka, muncullah iblis yang menyamar sebagai manusia lalu mencadangkan kepada isteri lelaki ini untuk bertanya apa yang boleh mengikat tubuh suaminya. lalu si isteri lelaki ini balik dan bertanya kepada suaminya dan jawab lelaki ini dengan jujurnya dia boleh diikat dengan mengunakan janggut yang terdapat pada dagunya. Syam'um mempunyai lapan helai janggut yang sangat panjang sehingga ke tanah dan apabila dia tidur maka isteri lelaki ini telah mengikatnya kaki dan tangan nya mengunakan 8 helai jangut tersebut. setelah berjaya orang kafir telah membawa lelaki ini ke tempat penyeksaan dan peyembelihan yang amat luas dan tinggi satiap tiang disitu adalah 400 hasta.

Syam'um disiksa dengan kedua telinga dan bibirnya dipotong. lalu berdoalah lelaki ini kepada Allah swt agar diberi kekuatan untuk memutuskan ikatan dan merobohkan tempat penyeksaan tersebut. Allah swt telah mengkabulkan doanya dan syam'um berjaya membuka ikatan. tempat seksaan itu berjaya dirobohkan dan ia menghempap semua orang kafir dan hanya syam'um sahaja yang terselamat dari runtuhan itu .

Saturday, August 11, 2012

Kisah Kehidupan - Menantu Cakap Arab



Di sebuah kampung tinggal lah seorang pemuda, pemuda ini teringin sangat nak berumah tangga. kehidupan pemuda  ini hanya sebagai nelayan. suatu hari ketika sedang menjala ikan, tiba-tiba hari hujan. pemuda ini naek lah kedarat dan berteduh di sebuah pondok. Di bawah pondok tersebut pemuda itu terdegar sepasang suami isteri tegah bersembang.

Abang, anak perempuan kita ni dah besa, elok lah kalau kita kawin kan sahaja dia. umur dia pun sudah 20 lebih. sesuai sangat dah rase nye. kalau kita nak cari menantu kita cari lah yang boleh cakap arab. boleh kita belajar sekali.

Dengar sahaja perbualan tersebut lelaki itu balik dan terus bercerita kepada kawannya. mereka berpakat untuk memikat hati si ayah perempuan itu. maka ke esokkan hari nya kedua pemuda itu pun pergilah menjala berdekatan dengan pondok keluarga perempuan itu. mereka pun berpura-pura bercakap arab.

pemuda A : ya ambiya, lu tabarjala (lu tebar kan jala)
(kemudian lelaki tebarkan jala)
pemuda B :  walekakkbatu (lekat kat batu)
pemuda A : salamatun (menyelam la)
pemuda B : wa takulbaya (gua takut buaya)
pemuda A : tarikina fill jahannam (tarik la sampai jahanam)

Tidak lama kemudia pergilah pemuda tadi kerumah keluarga perempuan itu untuk meminang. lalu ditanya ayah perempuan itu, kamukah yang menjala hari tu yang pandai cakap arab. dengan rendah dirinya pemuda itu berkata, ya saya, sikit-sikit cakap arab tu boleh la.

Tidak lama selepas mereka kawin, sewaktu duduk makan bersama bertanyalah ayah perempuan ini. sayur timun ni dalam arab orang pangil ape?. tergamam lah pemuda ini kerana dahulu dia menipu sahaja. maka untuk cover balik pemuda ini berkata. senang sahaja saiyun mutakallimun (sayur timun).



Kisah Pengajaran - Jangan Menilai Orang Dari Segi Luaran



kisah imam ahmad dan imam shafie

kisah ini saya dengar semasa dengar tazkirah. kisah mengenai anak perempuan kepada imam ahmad. satu hari imam shafie datang ke rumah imam ahmad dan anak perempuan kepada imam ahmad mengetahui dan ingin melihat sendiri dengan lebih dekat amalan yang imam shafie. pada satu malam tu singgah la imam shafie di rumah imam ahmad, setiap pergerakan imam shafie diperhatikan oleh anak perempuan imam ahmad ini. tiba sahaja waktu makan diperhatikan bahawa imam shafie makan 4 - 5 roti sedangkan ayah nya hanya makan roti tidak sampai separuh pun. maka terasa kekuatiran di dalam diri anak perempuan imam ahmad ini.   setelah selesai semuanya masuklah imam shafie untuk tidur, tetapi stiap pergerakan imam shafie ini masih lg diperhatikan. anak perempuan imam ahmad ini mendapati bahawa apabila sampai sahaja 2/3 malam imam shafie tidur dan tidak bangun untuk berqiamulai seperti ayahnya dimana imam ahmad terkenal dengan qiamulainya yang kadang-kadang boleh menghampiri 100 rakaat tetapi apa yang diperhatikan imam shafie terus tidur sehingga masuknya waktu subuh. yang palaing mengejutkan sekali adalah apabila masuk sahaja waktu subuh imam shafie bangun dan terus sembahyang solat subuh.

anak imam ahmad ini berasa sangat curiga dengan apa yang dilakukan oleh imam shafie lantas dia megadukan hal ini kepada ayahnya. apabila mengengar sahaja cerita yang disampaikan oleh anaknya, imam ahmad berpesan bahawa jangan menuduh atau menilai sesuka hati tanpa usul periksa. imam ahmad bertanya kepada imam shafie mengenai apa yang anknya ceritakan. apabila selesai sahaja imam ahmad becerita, imam shafie dengan serta merta mengakui bahawa apa yang dikatakan oleh anaknya adalah betul lalu imam syafie menceritakan mengapa dia berbuat demikian.

imam syafie megaku bahawa dia makan banyak seperti biasa kerana sangat meyakini bahawa makanan yang dibawa kepadanya merupakan makanan yang halal dan sudah pasti makanan itu tidak datang daripada sumber yang meragukan kerana di beri oleh imam ahmad. makanan yang halal seperti ini merupakan penawar segala penyakit dan di sebabkan oleh itu imam syafie makan lebih daripada biasa untuk memberi penawar kepada jasadnya. pada waktu malam, sebenarnya dia tidak tido dan berfikir sepanjang malam, sepanjang waktu berjaga, imam shafie telah menyelesaikan 70 masalah berkaitan dengan agama. bukankah meyelesaikan masalah orang ramai itu lebih besar ganjarannya disisi Allah swt kerana telah membantu manusia lain sedangkan solat quimulai hanya untuk diri sendiri. masuk sahaja waktu subuh imam shafie terus sahaja solat kerana disebabkan dia berjaga sepanjang malam dan wuduknya masih lg terjaga.


Tuesday, August 7, 2012

Boikot Belanda



Film 786 adalah sebuah film yg dibuat di Holland tentang lawak mengenai Nabi Muhammad SAW yang kita cintai. 60 juta masyarakat muslim dpt menghancurkan ekonomi Holland dengan waktu kurang dari 5 minit dgn cara mengirimkan pesan ini, Mudah2han kita dapat menjawab pertanyaan dari Allah SWT kepada kita, ketika Allah SWT menanyakan kepada kita nanti mengenai apa tindakan yang kita lakukan ketika Rasul yang dicintai Nya dijadikan bahan lawak?

Denmark telah mengalami kerugian...tolong jangan biarkan pesan ini berhenti di emel anda. Seperti yg anda ketahui, semua surat kabar Denmark memuat lawak tentang Nabi Muhammad SAW dan sampai sekarang mereka juga tidak menyesal. Jom kita buat mereka menyesal dengan perbuatan mereka...

The Danish Ambassador, Perdana Menteri dan Denmark Nasional Channel; sekarang sdg berusaha melakukan sesuatu utk menghentikan boikot yg dlakukan oleh umat muslim sejak 1 bulan lepas, dimana atas pemboikotan tersebut mereka mengalami kerugian sekitar £ 4 Mil. Jika kita terus melakukan boikot terhadap produk2 Denmark dalam 7 bulan atau lebih akan mengakibatkan mereka dpt kehilangan £ 80 mil.

Percayalah, jangan stop untuk meneruskan pesan ini sebanyak mungkin kpd saudara-saudara muslim.., yakinlah anda dapat melakukannya dlm waktu 15 minit utk menyebarkan kpd saudara2 muslim lainnya....
 
SECEPATNYA? INGAT RASULULLAH MUNGKIN AKAN MENANYAKAN KEPADA KAMU (MEMINTA JAWAPAN) DIHARI PEMBALASAN NANTI, APA YANG TELAH KAMU LAKUKAN KETIKA MEREKA MENJADIKANKU SEBAGAI BAHAN LAWAK?
Adakah kita akan terus diam apabila Rasul tercinta yang akan memberi syafaat pada kita dipadang mahsyar nnti terus dihina? ALLAHUAKHBAR!


Senarai Produk Belanda Untuk Diboikot
1. Dutch Lady - Susu
2. Ferrero Roche - Coklat
3. Wall’s - Ais Krim
4. Ing -Insurans
5. Planta -Magerin
6. Lady’s Choice -Magerin
7. Lipton -Teh
8. Shell –Minyak
9. Ferrero Roche - Coklat
11. Wall’s - Ais Krim
12. Ing -Insurans
13. Planta -Magerin
14. Lady’s Choice -Magerin
15. Lipton -Teh
16. Shell -Minyak
17. Knorr -Perisa Makanan
18. Dove -Mandian
19. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan
20. Radiant -Deodoran
21. Rexona -Deodoran
22. Ponds -Produk Kecantikan
23. Kieldsens -Coklat
24. Slimfast -Produk Pelangsing
25. Lego -Kismis
26. Philips -Barangan Elektrik
27. Duyvis -Makanan Ringan
28. Gouda -Keju
29. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian
30. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian
31. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian
32. Labello -Lip Balm
33. Pickwick -Teh
34. Venz -Mentega Coklat
35. Kinder Bueno -Coklat
36. Unilever -Syarikat
37. Sunsilk -Shampoo
38. Fair & Lovely -Produk Kecantikan
39. Lux -Mandian
40. Vaseline -Lip Balm
41. Cif -Pencuci Lantai
42. Surf -Pencuci Kain
43. Wishbone -Pencuci Kain
44. Doriana - Keju Krim
45. Bertolli -Minyak Masak
46. Clear -Shampoo
47. Breeze -Pencuci Kain
48. Sun -Pencuci Kain